Kulturmiljöarbete för attraktivitet Goda exempel från bergsbruksmiljöer RIKSANTIKVARIEÄMBETET Kulturmiljöarbete för attraktivitet Goda exempel från bergsbruksmiljöer Riksantikvarieämbetet Box 5405 SE-114 84 Stockholm Tel 08-5191 80 00 www.raa.se registrator@raa.se Riksantikvarieämbetet 2017 Kulturmiljöarbete för attraktivitet. Goda exempel från bergsbruksmiljöer. Författare: Leif Gren, Riksantikvarieämbetet. Omslag: Äventyrsgruvan i Tuna-Hästberg. Foto: Äventyrsgruvan. Tryck: Publit.se Upphovsrätt enligt Creative Commons Villkor på http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/se/ ISBN 978-91-7209-781-0 (tryck) ISBN 978-91-7209-780-3 (PDF) Innehåll Förord | 5 De nationella målen för kulturmiljöarbetet | 7 DEL 1 | Ett hållbart samhälle med en mångfald av kulturmiljöer som bevaras, används och utvecklas | 9 Världsarvet Falun och Falu gruva – en varsam användning av en mångfacetterad kulturmiljö | 11 Gyttorp centrum – välbevarad modernism som används och utvecklas | 13 Äventyrsgruvan Tuna-Hästberg – en ny användning av kulturmiljön | 15 DEL 2 | Människors delaktighet i kulturmiljöarbetet och möjlighet att förstå och ta ansvar för kulturmiljön | 17 Järnboås och projekt Järnkraft – lokalt engagemang med kulturhistorien som utgångspunkt | 19 Nya Lapphyttan – en mötesplats för vetenskap och amatörer | 21 Ställbergs gruva – ett inkluderande ansvarstagande för kulturmiljön | 23 DEL 3 | Ett inkluderande samhälle med kulturmiljön som gemensam källa till kunskap, bildning och upplevelser | 25 Cadw – att knyta ihop historien genom ”Follow the Story” | 27 Järnrikets webbplats – en källa till kunskap, bildning och upplevelser | 29 Industrimuseet Pythagoras och "Barnens Pythagoras" | 31 DEL 4 | En helhetssyn på förvaltningen av landskapet som innebär att kulturmiljön tas till vara i samhällsutvecklingen | 33 Carbonia gruvmuseum – kulturmiljön som lyfte en hel landsända | 35 Ekomuseum Bergslagen – regionalt nätverkande ger en helhetssyn | 37 Husbyringen – lokal samverkan skapar större attraktionskraft | 39 Förord 4 5 Förord Förord Riksantikvarieämbetet har haft regeringens uppdrag att utveckla, samla och sprida goda exempel på hur kulturmiljön kan tas till vara och bli en viktig resurs i nya och befintliga gruvsam­ hällen i Bergslagen (Gruvuppdraget). Regeringen framhöll i uppdraget, som är en del av Sveriges Mineralstrategi, att de historiska spåren efter gruvnäringen är värdefulla delar av kulturlandskapet och av grundläggande betydelse för många människors livsmiljöer. Miljöerna är också viktiga för besöksnäringen. När både aktiva och historiska gruvor finns i samma område leder det till ökat intresse hos både boende och besö­ kare. Att det finns historisk förankring är också positivt för möjligheterna att utveckla dagens gruvnäring. Det handlar dels om att kulturarvet är en viktig del av varumärket för Sveriges gruv­ näring, dels om att det i bygder som under lång tid präglats av bergsbruk finns stora kunskaper om gruvnäringen och stor förståelse för de vill­ kor som gäller vid hantering och bearbetning av metaller och mineraler. Gruv- och mineral­ näringen, liksom samhället i stort, har mycket att vinna på att ta tillvara det kulturarv som byggts upp under århundraden. Uppdraget har genomförts under 2014–2016 och organiserades i ett projekt bestående av flera olika delar. Dessa har genomförts i samverkan med andra intressenter och aktörer som på olika sätt verkar i Bergslagen. Varierande utgångs punkter och olika lokala, regionala, nationella och internationella förutsättningar har bidragit till goda exempel för att skapa attraktivitet; för att vistas, verka och växa i. Samverkansformerna har också vidareutvecklat de tvärsektoriella arbetssätt och arenor där kulturmiljöarbetet befinner sig. Genom den här skriften vill Riksantikvarie ämbetet inspirera till att använda kulturmiljö och kulturarv i arbetet med att skapa en hållbar sam hällsutveckling. Lars Amréus riksantikvarie ­ ­ ­ Motstående sida: Wetterlings yxsmedja. Foto: Wetterlings. Inledning / I / 6 Inledning De nationella målen för kulturmiljöarbetet Den här skriften är tänkt som en inspiration för alla som arbetar med samhällsutveck­ ling. Bergslagen har en stor mängd bergshisto­ riska kulturmiljöer som i många fall inte längre används i sin ursprungliga funktion. Skriften visar exempel på hur kulturmiljön kan tas till vara och bli en viktig resurs i nya och befintliga gruv­ samhällen – men kanske också på andra ställen. Gemensamt för exemplen är att de på olika sätt bidrar till arbetstillfällen, besöksnäring och ökad attraktivitet för livs- och boendemiljöer. I uppdraget valdes en bred definition av begreppet gruvsamhälle som kan avse olika mil­ jöer med koppling till bergsbruket. Det inne­ bär att exemplen inte behöver ha någon gruva i närområdet, men alla har en koppling till bergs­ bruket. Urvalet baseras på svaren i en enkät som Riksantikvarieämbetet skickade ut till ett sjuttio­ tal olika organisationer i början av 2016. I enkäten efterfrågades kulturmiljöer med koppling till verksamheter som motsvarar de nationella målen för kulturmiljöarbetet. Kulturmiljöarbetet skapar förutsättningarna för människor att göra anspråk på kulturarv genom att bevara, använda och utveckla kultur­ miljöer. Det utförs såväl av offentliga som av enskilda aktörer. Målen ska styra det statliga kul­ turmiljöarbetet men också inspirera kulturmiljö­ arbetet i stort. Nationella mål för kulturmiljöarbetet Det statliga kulturmiljöarbetet ska främja: – ett hållbart samhälle med en mångfald av kul­ turmiljöer som bevaras, används och utvecklas, – människors delaktighet i kulturmiljöarbetet och möjlighet att förstå och ta ansvar för kulturmiljön, – ett inkluderande samhälle med kulturmiljön som gemensam källa till kunskap, bildning och upplevelser, och – en helhetssyn på förvaltningen av landska­ pet som innebär att kulturmiljön tas till vara i samhällsutvecklingen. De exempel vi valt att lyfta fram behöver inte inbegripa något statligt arbete. De kan utgöras av en verksamhet utförd av ideella aktörer eller av företag. Vi har även valt att lyfta fram ett par internationella exempel som visar hur andra län­ der framgångsrikt använt kulturmiljön för ökad attraktivitet. I ett hållbart och inkluderande samhälle får de historiska och humanistiska perspektiven om kunskap, bildning och upplevelser ett stort utrymme. Människors delaktighet, förståelse och ansvar för kulturmiljön är förutsättningar för detta. Den statliga och offentliga förvaltningen kan aktivt bidra till samverkan och öppenhet. Motstående sida: Stripa gruvmiljö. Foto: Lars Sjöqvist/Värmlands Museum. 7 � DEL 1 8 9 � DEL 1 Del 1 | Ett hållbart samhälle med en mångfald av kulturmiljöer som bevaras, används och utvecklas ISverige finns en mångfald av kulturmiljöer. En del av dessa bevaras, regleras och synliggörs genom kulturmiljöarbetets verktyg och processer. De lämningar och miljöer som bevaras för fram­ tiden har skapats utifrån en mångfald av idéer och föreställningar om världen. I gruvsamhällen finns ofta lämningar av hela processkedjor, från skogen och gruvan till förädlad exportvara. Bergsbru­ ket kännetecknas av att många aktiviteter löper samman. I äldre tid behövdes träkol från skogen, malm från gruvor, vattenkraft från forsar, trans­ portinfrastruktur, hyttor, hamrar, smedjor och verkstäder. Gruvsamhällena bildade socio-ekono­ miska komplex med män, kvinnor och barn, fat­ tiga och rika, lågutbildade arbetare, tekniska och affärsmässiga experter såväl infödda som invand­ rade. De enskilda gruvmiljöerna är i sig goda exempel på kulturmiljöns mångfald genom den mångfacetterade och komplexa verksamhet som bedrivits. Kulturmiljö används idag utifrån flera olika utgångspunkter. Gruvmiljöer ses och upplevs som historiska minnen, som intressant och bevarande­ värd natur eller som spännande scenerier. I socialt avseende är detta viktigt till exempel när männ­ iskor fattar beslut om var de vill leva och bo, eller som arena för entreprenörskapets och företagan­ dets drivkrafter. Motstående sida: Veterantåg på järnvägen Nora – Karlskoga, vid Gyttorp. Foto: Leif Gren/RAÄ. 10 � DEL 1 Falu gruva med Stora stöten. Foto: Birgitta Wahlberg. 11 � DEL 1 DEL 1 � Världsarvet Falun och Falu gruva – en varsam användning av en mångfacetterad kulturmiljö Världsarvet Falun och Falu gruva utgörs av en mångfald av historiska spår som bevaras och används på ett varsamt sätt. Affärsidén är att den publika verksamheten ger förutsättningar för ett hållbart bevarande av kulturmiljövärdena. Att förvalta och sköta den unika kulturmiljön på bästa sätt är en förutsättning för att platsen ska vara ett attraktivt besöksmål, museum och kon ferensanläggning. Om platsen inte användes alls skulle värdena gradvis minska, då de ekonomiska förutsättningarna för bevarandet försvinner. Världsarvet Falun består av staden, gruvan och det omgivande bergsmanslandskapet. Falu gruva upphörde 1992 efter mer än 1 300 års gruvbryt ning. Stiftelsen Stora Kopparberget bildades 1999 och är idag den som äger och förvaltar gruvan. I begreppet Falu gruva inryms besöksgruvan, gruv museet, ett Visitor center under namnet Världs arvshuset med en butik samt en mängd byggnader på gruvområdet. Besöksnäring utvecklas tillsam- mans med viss tillverkning av olika hantverks- ­ ­ produkter. Fortfarande framställs, sedan 250 år, Falu rödfärg av restprodukter från kopparmalms- brytningen. Läs mer: http://www.falugruva.se/ http://www.falun.se/varldsarvet-falun.html ­ ­ Falu gruva. Foto: Jeanette Hägglund. 12 � DEL 1 Visningslägenhet i Gyttorp centrum. Foto: Leif Gren/RAÄ. 13 � DEL 1 DEL 1 � Gyttorp centrum – välbevarad modernism som används och utvecklas Gyttorps centrum tillhör landets pärlor när det gäller välbevarade bebyggelsemiljöer från moder­ nismens epok. Kulturmiljön speglar efterkrigs­ tidens starka optimism och framtidstro och bidrar på så sätt till att bredda bilden av bergsbrukets effekter. Användningen av miljön sker på ett var­ samt sätt. Exempelvis utformas byggnader och olika anläggningar som komplement till miljön utan att värden tas bort. Bebyggelsen i Gyttorps centrum uppfördes av Nitroglycerin AB som tjänstebostäder för bola­ gets anställda. Byggandet skedde i etapper mellan 1949 och 1961. Det är ett komplett bostadsområde med en blandning av radhus och flerfamiljshus jämte lokaler för butiker och annan service. Både samhället och industriföretagen ville här skapa det ”goda folkhemmet” med välfärd för alla. Som arkitekt anlitade bolaget den då relativt okände Läs mer: Ralph Erskine, som 1939 flyttat från England till http://www.lansstyrelsen.se/Orebro/Sv/samhalls- Sverige. Erskine blev senare en av vårt lands mest planering-och-kulturmiljo/byggnadsvard/kul­ framstående arkitekter och är idag ett världs- turmiljo/sevarda-kulturmiljoer/nora/gyttorps­ namn. centrum Gyttorp centrum. Foto: Wikimedia Commons. 14 � DEL 1 Dykning i Äventyrsgruvan i Tuna-Hästberg. Foto: Äventyrsgruvan. 15 � DEL 1 DEL 1 � Äventyrsgruvan Tuna-Hästberg – en ny användning av kulturmiljön Äventyrsgruvan Tuna-Hästberg utvecklar en kul­ turmiljö som varit svår att återanvända. Entrepre­ nörskapet baseras på ett ansvarstagande för platsen så att den både bevaras i antikvariskt hän­ seende och brukas pedagogiskt. Äventyrsgruvan har på ett föredömligt sätt lyckats hitta former för att ge besökare spännande upplevelser utan att miljön förbrukas. I gruvan erbjuds besökare klätt­ ring och dykupplevelser. Verksamhetens vision är att gruvan ska lämnas så orörd som möjligt. I Tuna-Hästberg söder om Borlänge har gruv­ brytning av järnmalm förekommit från 1400­ talet, fram till den slutliga nedläggningen 1968. Äventyrsgruvan invigdes år 2011. Gruvan har till­ gängliggjorts och verksamheten drivs som en ekonomisk förening. Genom att platsen utveck­ lats som ett besöksmål för internationell publik har den kommit till användning för utveckling av Läs mer: det före detta gruvsamhället. https://www.aventyrsgruvan.se/sv/ Äventyrsgruvan i Tuna-Hästberg. Foto: Äventyrsgruvan. � DEL 2 16 17 � DEL 2 Del 2 | Människors delaktighet i kulturmiljöarbetet och möjlighet att förstå och ta ansvar för kulturmiljön Endast en mindre del av de olika historiska spåren skyddas och synliggörs genom den offentliga förvaltningens olika styrmedel och verktyg. Enskilda personers liksom civila sam­ hällets engagemang och initiativ är avgörande för ett långsiktigt och hållbart bevarande. För såväl frågor om förvaltning, tillgänglighet och olika typer av kommersiell verksamhet finns ett stort utrymme för allmänhetens insatser. Det offent­ liga har en viktig roll i att stimulera sådana insat­ ser, för utan ett lokalt ansvarstagande kan inte mångfalden av kulturmiljöer behållas. Kulturmiljöarbetet tar alltid avstamp i dagens samhälle och befolkningsstruktur. Alla har rätt att inspireras och berikas av kulturmiljön oavsett bakgrund och förutsättningar. Förutsättningar måste också finnas för att alla ska kunna dela Motstående sida: Kolmila vid Pershyttan. Foto: Leif Gren/RAÄ. ansvaret för kulturmiljön, exempelvis i egenskap av förvaltare eller genom ett ideellt engagemang. Många ideella föreningar gör stora insatser för att bygga upp lokal kunskap om kulturmil­ jöer. Det är viktigt att uppmärksamma vardags­ landskapets betydelse för människors livsmiljö. Många gruvmiljöer kan användas till såväl upp­ levelseturism som att ge en fördjupad historisk dimension till den egna närmiljön. I båda fallen medför skötsel och ansvarstagande en ökad att­ raktivitetskraft. En god tillgänglighet är viktig och ingår i de offentliga institutionernas uppdrag men ligger också i enskildas intresse. Fysisk till­ gänglighet är ofta eftersatt av ekonomiska skäl, i det avseendet kan samverkan mellan olika offent­ liga aktörer och den privata näringen bidra till att kulturmiljöerna öppnas för fler besökare. 18 � DEL 2 Studiecirkel i Järnboås. Foto: Anita Maria Karlsson. 19 � DEL 2 DEL 2 � Järnboås och projekt Järnkraft – lokalt engagemang med kulturhistorien som utgångspunkt Med Järnboås och projekt Järnkraft har bergs­ brukets historia tillvaratagits som en betydande resurs i samhällsutvecklingen. Genom ideellt engagemang, lokala initiativ och bred delaktig­ het i kulturmiljöarbetet har många människor fått möjlighet att förstå och ta ansvar för kultur­ miljön. Många gamla bergsbruksbygder har pro­ blem med avfolkning men genom ett brett arbete för att låta kulturmiljön vara inspirerande och berikande i vardagen så har Järnboåsbygden vänt trenden. Det finns idag en stolthet över byg­ den och dess historia. Nu söker sig olika familjer aktivt till Järnboås, såväl från andra håll i Sverige som från utlandet. Järnboås socken bildades omkring 1660 genom en utbrytning ur Nora socken. Järnboåsbygden är ett samlingsnamn för ett antal byar och bjuder på en fantastisk natur och ett sprudlande förenings-, kultur- och företagsliv. Trakten har under lång tid präglats av järnhantering, men bergsbruket upp- Läs mer: hörde redan på 1800-talet. http://www.jarnboas.se/se Järnboås järnbruk på 1940-talet. Foto: C.G. Rosenberg/RAÄ. 20 � DEL 2 Försök till järnframställning i den rekonstruerade masugnen i Nya Lapphyttan. Foto: Lena Johansson/RAÄ. 21 � DEL 2 DEL 2 � Nya Lapphyttan – en mötesplats för vetenskap och amatörer På Nya Lapphyttans utomhusmuseum görs besö­ karna delaktiga i praktiska vetenskapliga experi­ ment. Eftersom besökarna är med och bygger upp kunskaper om järnets historia får de också större möjlighet att förstå och därmed kunna ta ansvar för kulturmiljön. Mötet mellan amatörer och experter bidrar till engagemang och begriplighet. Det skapar en värdefull miljö för besöksturism och god fysisk tillgänglighet där alla kan inspire­ ras och berikas av kulturmiljön oavsett olikartade förutsättningar. Mellan åren 1978 och 1983 gjordes arkeologiska undersökningar vid Lapphyttan, som ligger vid Olsbenning, strax öster om Norberg. Det visade sig att den var Europas äldsta kända masugn. På annan plats i Norberg uppfördes under 1990-talet Nya Lapphyttan, som är en rekonstruktion av masugnen och hela hyttplatsen i Lapphyttan i full skala. Det första blåsningsförsöket utfördes 1994, men det var först 2012 som det lyckades fullt ut att få fram flytande järn. Masugnsprocessen är fort- Läs mer: farande den process som används för att tillverka http://www.nyalapphyttan.se/ järn från järnmalm. http://www.jarnetpalapphyttan.se/ Guiden Rebecka framför vattenhjulet. Foto: Lars-Erik Lärnemark. 22 � DEL 2 Ställbergs gruvlave. Foto: Olof Melander/The non existent Center. 23 � DEL 2 DEL 2 � Ställbergs gruva – ett inkluderande ansvarstagande för kulturmiljön Ställbergs gruva rymmer en ny och mångsidig konstnärlig verksamhet som skapar möjlighe­ ter att förstå och därmed ta ansvar för kulturmil­ jön. Det aktiva valet av en övergiven och avsides gruvmiljö för verksamheten kopplar till tan­ kar om globalisering och livet i centrum respek­ tive periferi. Verksamheten utgår från kommunen Ljusnarsberg men har en stor bredd som kopplar till frågor om ett demokratiskt och inkluderande samhälle, internationella och interkulturella per­ spektiv. Viktiga mål är allas inkludering och till­ gänglighet till kultur. Ställbergs gruva med brytning av järnmalm var i drift från 1867 till 1977. Den var under lång tid Sveriges djupaste, med sina 1000 meter. Verk­ samheten drivs sedan 2012 av föreningen The non existent Center (TNEC), en konstnärsgrupp som ägnar sig åt samtidens samhällsfrågor med per­ spektiv på centrum och periferi, stad och lands­ bygd, kulturarv, ekonomi, migration, miljö, klimat och återbruk. I gruppen finns höga ambi- Läs mer: tioner och konstnärlig spjutspets. http://www.stallbergsgruva.se/ Föreställning i Ställbergs gruva. Foto: Olof Melander /The non existent Center. � DEL 3 ·'kE NQi NOT M -.. ... 24 25 � DEL 3 DEL 3 | Ett inkluderande samhälle med kulturmiljön som gemensam källa till kunskap, bildning och upplevelser Historia och platser har stor betydelse för käns­lan av tillhörighet. Människor använder sig av spår från det förflutna för att skapa samman­ hang i nuet och svara på frågorna ” vem är jag?”, ”var kommer jag ifrån?” och ”vem vill jag bli?”. Utforskandet av dessa frågor skapar föreställningar om gemenskaper och förståelse för vad det innebär att vara människa. Kulturmiljön är en betydelsefull källa till lärande och bildning men också menings­ skapande. Därför är det viktigt att alla, oavsett för­ utsättningar och bakgrund, upplever att de kan ta till sig och använda spåren från det förflutna för att skapa mening och sammanhang. Föreställningarna om det förflutna kan utfor­ mas som berättelser och utgör människors egna upplevelser och erfarenheter kring kulturmiljö och kulturarv. Andra berättelser baseras på his­ torieskrivning eller på vetenskaps- och fakta­ baserade tolkningar. Dessa sammanställs och för­ medlas i kulturmiljöarbetet. I det senare ligger ett ansvar – genom att lyfta fram och synligöra vissa miljöer skapas grunden för den övergripande bil­ den av samhällets utveckling. Denna kommer all­ tid att innehålla element av både exkludering och inkludering. Därför behöver allt kulturmiljö­ arbete vara transparent och möjliggöra att många perspektiv kan utläsas och tolkas. Det behöver dessutom kontinuerligt reflektera över förutsätt­ ningarna för människors meningsskapande. Genom bergsbrukets historia blir det möjligt att förstå det moderna Sveriges framväxt inte minst den ekonomiska och sociala dimensionen. Den utgör fonden för att förstå många bruks­ miljöers samhällsekonomiska situation idag och hur de genom århundraden påverkats av globala konjunkturväxlingar. Gruvmiljöerna är ofta pedagogiskt användbara vilket ställer krav på till­ gänglighet i betydelsen begriplighet. Motstående sida: Interiör i Ställbergs gruva. Foto: Olof Melander/The non existent Center. 26 � DEL 3 Besökare vid Blaenavon järnbruk. Foto: © Crown copyright (2016) Welsh Government. 27 � DEL 3 DEL 3 � Cadw – att knyta ihop historien genom ”Follow the Story” Den walesiska regionala myndigheten Cadw (uttalas: Kadu) ansvarar för kulturmiljöfrågor och turism. Cadw’s idé med metoden ”Follow the Story” är att länka historiska platser till varandra. Genom deras fysiska och tematiska samband ska­ pas en helhet där människor kan följa olika berät­ telsespår och inspirerande tolkningar. Till grund för ”Follow the Story” ligger en så kallad inter­ pretationsplan med information och kunskap om kulturmiljöerna i Wales. Planen används också som underlag för att engagera och stärka många aktörer och deras samarbeten. En av kulturmiljöerna är världsarvet Blaen­ avon’s järnbruk. Det står i centrum för Wales industrihistoria, och var i drift från 1789 till 1900. Cadw har ett samlat interpretationsmål för att förmedla platsens känsla, mål för kunskapsför­ medling, mål för att fånga besökarna till att lägga tillräckligt med tid på besöksmålet och slutligen mål för att marknadsföra andra besöksmål som Blaenavon’s järnbruk. Foto: © Crown copyright (2016) Welsh Government. Cadw erbjuder. Inte minst känslan för platsen vill Cadw förmedla på nytt, en arbetsplats med allt sitt varma, smutsiga, bullriga och på sitt sätt ändå storslagna ”helvete”. Läs mer: http://cadw.gov.wales/ 28 � DEL 3 Skolbarn på slagghög vid Axmars bruk. Foto: Barbro Hårding. 29 � DEL 3 DEL 3 � Järnrikets webbplats – en källa till kunskap, bildning och upplevelser Järnriket är en webbplats med samlad ingång till de mest framträdande industrihistoriska besöks­ målen i Gästrikland. Syftet är bland annat att ge en överblick och fördjupa kunskapen om dessa. Den är utformad för att vara inkluderande för en bred allmänhet, inte minst barn. En del av platt­ formen är utformad som en skolsida, inriktad på att ge grundläggande kunskap och olika perspek­ tiv på historien. Faktabanken ger en inblick i livs­ villkor, teknik, idéer och uppfinningar som påver­ kat samhällsbygget. Det är ofta svårt att hitta lokalhistoriskt material som lämpar sig för skol­ bruk men här stimuleras elever till egen forskning. Järnrikets webbplats utvecklas kontinuerligt, men grundkonceptet är att den har en skolsida med historisk kunskap och en reseguide med fakta om bruken. Skolsidan fungerar som ett stöd i en pedagogik som skapar en nyfikenhet och lust att söka kunskap om den lokala historien. På webbplatsens reseguide finns information om järnets historia på ett trettiotal olika platser. Exempel från skolsidan på Järnrikets hemsida. Skärmbild från jarnriket.com. Läs mer http://www.jarnriket.com/ 30 � DEL 3 Barn på Pythagoras industrimuseum. Foto: Kerstin Sandberg. 31 � DEL 3 DEL 3 � Industrimuseet – Pythagoras och "Barnens Pythagoras" Industrimuseet Pythagoras har en bred besöks­ verksamhet med särskilt fokus på barn i skolål­ dern. Museet ordnar olika pedagogiska aktivite­ ter på historiska teman för barnen och använder kulturmiljön som en gemensam källa till kunskap och upplevelser. Industri- och gruvmiljöer kan vara farliga att besöka, men genom museets verk­ samhet skapas fysisk tillgänglighet till byggna­ der och maskiner och kulturmiljön görs begriplig genom att den sätts i ett historiskt sammanhang. Pythagoras industrimuseum utgörs av den gamla motorfabriken Pythagoras i Norrtälje. Här tillverkades tändkulemotorer från 1898 fram till företagets nedläggning 1979. Pythagoras är ett industriminne som i stort sett fungerar som på den tiden då produktion och kontor var i full drift. När eleverna kommer till Pythagoras möter de samma miljö som de unga lärlingar som bör­ jade arbeta på fabriken efter folkskolan under tidigt 1900-tal. I doften av järn och olja kan besö­ karna uppleva Sveriges utveckling till industri­ nation. Pythagoras industrimuseum. Foto: Kerstin Sandberg. Läs mer: http://www.pythagorasmuseum.se/ � DEL 4 '. \ ' ' ·~' \ 32 33 � DEL 4 DEL 4 | En helhetssyn på förvaltningen av landskapet som innebär att kulturmiljön tas till vara i samhällsutvecklingen Landskapsperspektiv innebär en förståelse för att de olika dimensionerna i landskapet, såväl i städer som på landsbygden, tillsammans bildar en helhet. Kulturmiljön är en del av detta land­ skap och samtidigt en mångsidig resurs i sam­ hällsutvecklingen i hela landet med betydelse för exempelvis folkhälsa, friluftsliv och tillväxt. Tvär­ sektoriell planering och samverkan mellan olika samhällsområden är ofta framgångsrikt för att hantera motstående intressen och belysa målkon­ flikter inför förändringar i landskapet. För en orts eller en bygds utveckling är det betydelsefullt med samverkan: mellan olika för­ eningar, olika näringar, kommunala och statliga myndigheter, regioner och andra offentliga och privata aktörer. Många bergshistoriska kulturmiljöer ingår i en större landskapskontext där det går att utläsa hur och varför lämningarna ligger där de gör. De flesta bergshistoriska kulturmiljöer ägs av enskilda och förvaltas av markägarna själva. Större landskapsavsnitt, med många ägare och många slags markanvändningar, kan därför vara svåra att hantera på ett samlat sätt. En möjlig­ het kan vara att arbeta med en kombination av styrmedel som kommunala planer, gemensamma strategier och överenskommelser eller informa­ tionsmaterial från olika intressenter. Motstående sida: Slussning i Strömsholms kanal. Foto: Strömsholms kanal AB. 34 � DEL 4 Besökare vid Carbonia gruvmuseum. Foto: Leif Gren/RAÄ. 35 � DEL 4 DEL 4 � Carbonia gruvmuseum – kulturmiljön som lyfte en hel landsända Carbonia gruvmuseum och projektet ”Landskaps­ maskinen” på Sardinien i Italien är exempel på hur bevarandearbetet utvecklat inte bara kultur­ miljön, utan hela regionen. Projektet ”Landskaps­ maskinen” omfattade flera stora gruvmiljöer och skapade en ny kulturell identitet i det urbana landskapet. Arbetet med gruvan skedde tillsam­ mans med ett återupplivande av hela staden, med restaurering av torg, vägar och monument. Detta har medfört att ett stads- och industriområde, som legat vanvårdat med många miljöproblem har sanerats och rustats upp. Kulturmiljön i Carbonia har kommit att bli en motor för hela regionens hållbara utveckling i miljömässigt, ekonomiskt och socialt hänseende. Kolgruvan Serbariu i Carbonia var aktiv 1937– 1964, och präglade ekonomin i hela södra Sar­ dinien. Gruvan var på 1930- till 1950-talen en av de viktigaste energiresurserna i Italien. Projektet ”Landskapsmaskinen”, syftade till att restaurera ett omfattande modernistiskt stads- och gruv­ landskap som varit kraftigt miljöförstört, delvis med olaglig dumpning och vanvård efter gruvans slutliga stängning 1971. Gruvkomplexet rustades upp och omformades till ett museum år 2006, "Museo del Carbone". I en underjordisk del av Guide vid Carbonia gruvmuseum. Foto: Leif Gren/RAÄ. museet inrättades en utbildningsmiljö där utveck­ lingen av kolbrytningens alla metoder visas i tids­ typiska originalmiljöer och med ursprungliga maskiner. Läs mer: http://www.museodelcarbone.it/it/ http://www.sardegnaturismo.it/it/punto-di­ interesse/museo-del-carbone 36 � DEL 4 1. Mårtens & Kullens kyrkstigar 2. Nyhammars herrgård 3. Grangärde kyrkby 4. Skattlösberg & Luossastugan 5. Gravendal 6. Strömsdal 7. Finngården Rikkenstorp 8. Bränntjärnstorpet 9. Cassels 10. Grängesbergs gruvområde 11. Lokmuseet 12. Stora Hagen 13. Klenshyttan 14. Lekombergs gruva 15. Hammarbacken 16. Ludvika gammelgård & gruvmuseum 17. Schisshyttans vandringsled 18. Stollbergs gruva 19. Flogbergets gruvor 20. Johan Ahlbäcks ateljé 21. Smedjebackens hamn- och lokstall 22. Flatenbergs hytta 23. Stimmerbo & Torrbo bergsmansby 24. Söderbärke kyrkby & hembygdsgård 25. Malingsbo bruksmiljö 26. Thorshammars verkstad 27. Kärrgruvans bruksmiljö 28. ENJ & Järnvägen 29. Gamla Norberg & Engelbrekt 30. Nya Lapphyttan & Karlberg 31. Klackbergs gruvfält 32. Olsbenning & Lapphyttan 33. Högfors bruk 34. Landforsens hytta 35. Bråfors begsmansby 36. Semlaområdet 37. Fagersta brukssamhälle 38. Västanforsområdet 39. Världsarvet Engelsbergs bruk 40. Stationssamhället Engelsberg 41. Oljeön 42. Dunshammar 43. Ebba Brahes lusthus 44. Skinnskattebergs herrgårdsmiljö 45. Kolarbyn 46. Bastnäs gruvfält 47. Kopparverket 48. Lokstallet & KURJ 49. Lienshytte masugn 50. Röda jorden 51. Krampen 52. Utterbergs bruksmiljö 53. Karmansbo bruksmiljö 54. Färna bruksmiljö 55. Skantzen 56. Trångforsområdet 57. Västerkvarn med kvarnmuseum 58. Strömsholms slott 59. Knytpunkten Strömsholm 60. Borgåsunds hamn 61. Strömsholms kanal Karta över Ekomuseet, ett nätverk med ett sextiotal bergsbruksmiljöer. Källa: Ekomuseum Bergslagen. 37 � DEL 4 DEL 4 � Ekomuseum Bergslagen – regionalt nätverkande ger en helhetssyn Stiftelsen Ekomuseum Bergslagen förvaltas så att många platser knyts ihop med en helhetssyn på landskapet som ökar möjligheterna att ta tillvara och lyfta fram kulturmiljöns kvaliteter. Landska­ pets utveckling är ofta svår att hantera på ett sam­ lat sätt. Genom verksamheten blir det lättare att förstå, använda och kommunicera värdena i land­ skapet. Ekomuseum förenas i frågor om förvalt­ ning och lyfter fram det som förenar platserna, både kunskap och berättelser ur historien. Varje besöksmål svarar för sin egen verksamhet, men tillsammans blir det lättare att bevara, utveckla, marknadsföra och tillgängliggöra besöksmålen. Ekomuseum Bergslagen är sedan 1986 ett nät­ verk av cirka 60 olika industrihistoriska besöks­ mål. Det handlar om hyttplatser, besöksgruvor, hembygdsgårdar, museer, bergsmansgårdar, smedjor och herrgårdar m.m. Stiftelsen Eko­ museum Bergslagen består av länsmuseer och kommuner som 1990 beslutade att samverka kring Strömsholms kanal, som är en del av Ekomuseet, byggdes för att forsla järn från bruken i Bergslagen till Mälaren. Foto: Strömsholms kanal AB. områdets industrihistoria. Ekomuseum har också tagit fram en gemensam webplats och en tryckt informationsskrift med samma namn. Läs mer: http://ekomuseum.se/ 38 � DEL 4 Husbyringens besökscentrum i Stjärnsund. Foto: Lars Dahlström. 39 � DEL 4 DEL 4 � Husbyringen – lokal samverkan skapar större attraktionskraft Husbyringen är inte en enskild plats, utan en samling av ett tjugofemtal större och min­ dre besöksmål som lyfts med hjälp av olika sats­ ningar. Genom samordnad marknadsföring ska­ pas gemensamma fördelar, exempelvis så att även mindre kulturmiljöer och aktörer får en plats på kartan. Kulturmiljöerna utgörs av lämningar från hela processkedjor, från skogen och gruvan till förädlad exportvara och platserna ger kunskap om olika delar av historien. Här kan besökarna förstå bergsbrukets historia och upptäcka spår av alla de människor som levt och arbetat på platsen. Husbyringen är Sveriges första ekomuseum och ligger i Hedemora Kommun. Runt Husby­ ringens 6 mil långa natur- och kulturled kan man uppleva en mångfald av kulturhistoriska platser med anknytning till bergsbruket. Husbyringen är inte bara gruvor, hyttor och herrgårdar, utan besöksnäringen använder hela landskapet som museum. Olika platser, flera dussin entreprenörer och många småskaliga verksamheter samverkar på ett kompletterande sätt. Kryddboden i Stjärnsund, Husbyringen. Foto: Lars Dahlström. Läs mer: http://husbyringen.se/ - - Skriften är en del i Riksantikvarieämbetets regeringsuppdrag att utveckla, samla och sprida goda exempel på hur kulturmiljö kan tas till vara och bli en viktig resurs i nya och befintliga gruvsamhällen i Bergslagen. I projektet ingår även skrifterna: Interpretation Kommunikation för utveckling av kulturmiljöer Hållbar turism Inspiration, erfarenhet och metodutveckling från arbetet med Unescos How to guider i Bergslagen Platsens berättelser Metodhandledning för interpretationsplanering Från flyktingmottagande till samhällsdeltagande Långbans gruv- och kulturby som drivkraft för samverkan över gränser Kulturmiljön som kraft i regionalt tillväxtarbete Erfarenheter från regeringsuppdraget att främja attraktiva kulturmiljöer i gruvsamhällen (Gruvuppdraget) Riksantikvarieämbetet | 08-5191 80 00 | registrator@raa.se | www.raa.se