STUDIER TILL KULTURMILJÖPROGRAM FÖR SVERIGE ­ Kön och kulturarv ~ Riksantikvarieämbetet STUDIER TILL KULTURMILJÖPROGRAM FÖR SVERIGE Kön och kulturarv Bente Magnus och Kersti Morger ag Riksantikvarieämbetet Förord $edan 1970-talets slut har i län och kommuner pågått ett omfattande arbete med att utarbeta re­ gionala och kommunala kulturmiljöprogram. År 1987 pekade Riksantikvarieämbetet ut de miljöer som enligt lagen om hushållning med naturresur­ ser m .m. har sådana kulturvärden att de är av riksintresse. Tiden är nu mogen art påbörja ett bredare sammanfattande av den kunskap om lan­ dets ku lturmiljöer som på detta sätt tagits fram, men också att genomlysa miljöerna med veten­ skapligt grundade tematiska kunskapssamman­ ställningar av det slag som denna skrift är ett prov på. Vi siktar på att framställa ett Kulturmiljöpro­ gram för Sverige som skall redovisa den kulturhis­ toriska referensramen till riksintresseurvalet. Mer härom står att läsa i en faktaruta längst bak i boken. Denna skrift ingår i en serie av förstudier: Stu­ dier till Kulturmiljöprogram för Sverige. Kulturmiljövården befrämjar i bästa syfte "det gamla". Denna omständighet gör med jämna mel­ lanrum dess företrädare en smula oroliga för att verksamheten dessutom bidrar till att konservera förstockade värderingar. Vi tror väl inte att den i det stora hela gör det, men en fråga som vi inte kommer ifrån är att vi lätt kan negligera vissa gruppers historia, om de spår de har efterlämnat i den yttre miljön är jämförelsevis svaga, eller om vi inte kan tyda dem. En sådan fråga rör kvinnorna, med andra ord minst halva befolkningen, vilken tidsperiod vi än avser. Ända sedan det kvinnahistoriska perspektivet började artikuleras på 1960-talet har det känts som ett problem att Sveriges kulturminnen och kulturmiljöer förefaller ge en så otydlig spegling av detta perspektiv. För Kulturmiljöprogram för Sverige är det en uppgift att avslöja eventuella sned vridningar. Inom Riksantikvarieämbetet har vi haft stöd av ett samtidigt pågående jämställdhetsprojekt och dess projektledning, där förutom Nils Blomkvist ingått Lena Nordström, personalutvecklare, och Agneta Sundin Lagerlöf, chef för fornminnesav­ delningens dokumentationsgrupp, samt olika fackliga företrädare. I Kön och Kulturarv öppnas en diskussion om hur könsperspektivet speglas i vårt fysiska kultur­ arv. En sådan diskussion har blivit både möjlig och angelägen till följd av den kvinnahistoriska forskningens landvinningar under senare år. Bo­ ken ger en översikt av kvinnaperspektivets posi­ tion i kulturmiljövården och visar att problemet kan formuleras på flera olika sätt och att lösning­ arna likaså är flera . Slutligen framgår i boken att kvinnans historia visst speglas av kulturmi ljön ­ bara vi lär oss att se på rätt sätt. Bengt O.H. Johansson Nils Blomkvist Innehåll GE1\US PERSPEKTIV PÅ DEN FYSISKE KULTURARVE Opplegg til en diskusjon 9 Två strukturer- den synliga och den osynliga 33 Räckhåll/räckvidd 34 Öppenher-slutenhet 36 Arbetarbostaden 38 Arbetslivet 39 Arbetsvärdering i det tidiga industriella samhället 40 Ej uppnåbarr räckhåll- utbildning Arbetsplatsen 41 41 Bente Magnus lonledende tanker 9 Kulturarven- men nenes eicndom? Genus som strukturerende prinsipp Bilder av en fjern forntid 15 Hvordan bruker vi språket? 23 Veien videre 26 Litteracur 28 KULTURM ILJÖN - ETT MANNAMINNE BLOTT? 31 12 13 Forskning och utbildning för hemmen 43 Kvinnorna och det politiska liver 44 Kvinnorna och bosradsplaneringen 45 Bosräder och byggnader avsed da för kvin nor Sammanfattning 4 6 Litteratur 49 Om kulturmiljöprogram för Sverige 50 46 Kersti Morger Inledning 31 Värderingsfrågor inom kulturvården/ kulturmiljövården 32 Figur 1. Västra Strö-monumenter. Foto Bengr A. Lundberg. Genusperspektiv på den fysiske kulturarven Opp/egg til en diskusjon Beme Magnus "Den åpne fremtiden hviler på en ny fortid." (Donna Ilaraway 1978) I nnledende tanker Kulturmiljövård er ikke en virksomhet som for­ bindes med kj0nn. Den er offentlig,"n0ytral" og objektiv. Et gravfelt med mange runde, fine hau­ ger og en oppadstrebende bautastein, og med vak­ re trrer er et av demange kulturmilj0er som tilh0­ rer alle svenske medborgere og som forklares i t0rre vendinger og tradisjonelle strekeegoinger på et dertil egnet skilt (figur 1). Hva om skiltet hadde inneholdt informasjon om at er slikt gravfelt ikke var et idyllisk landskap dengang det var i bruk, at det derimot avspeiler makt og ideologi som påvir­ ket alle, kvinner som menn, unge som gamle, i da­ tidens lokalsamfunn . Vi lle gravfelter som sådant og ikke f0rsr og fremst det idylliske ku lturland­ skapet bli mer interessant for et moderne publi­ kum hvis det var slike tolkninger de ble tilbudt, tolknioger som gjorde dem i stand til å knytte gravfelter til sentrate probierner i deres egen hver­ dag eller rit mer eksistensielle sp0rsmå l? (Figur 2.) j eg kan ikke gi noe svar, fordi det såvidt jeg vet ikke finnes noe eksempel på en slik informasjons­ tekst. Min påseand er ar: Like lite som fortidens gravfett eller middelalde­ rens kirker var n0ytrale, men symboler for men­ neskers makt og streben etter ud0delighet, like lite er urva lget av hva som gis status av kulturarv og riksinteresse i vår tid n0ytralt. Eksisterende kul­ turmiljövård gir seg ut for å vrere almene i sine vurderinger og avgj0relser, men bakenfor skjuter det seg nokså ensidige vurderinger ofrest utfra det ene kj0nns, nemlig hankj0nnets erfaringer. Spiller det noen rolle? Ja, det gj0r faktisk der hvis kulturmiljeene "skall representera hela landets 10000-åriga historia från stenålder till nutid .... och spegla hela befolkningens historia", som det sies i forordet til fortegnetsen over Riksin teres­ santa kulturmiljöer i Sverige (Riksantikvarieäm­ betet 1990). Kj0nn, GENUS, spiller rolle i all menneskelig sam handling i fortid, nåtid og frcmtid, og den Irerdommen vi kan lwste av en kj0nner forhistorie og historie vii virke direkte utfordrende på det fremherskende paradigmet når det gjelder de mest grunnleggende antagelser og kategoriseringer i 9 DET KRINGBYGGDA GRAVFÄLTET Mellan träden här ser du lätt höggravfältens karak­ täristiska små kullar och upphöjningar i marken. Gravfältet här kallas passande nog Småkulla, och det Gravfältet har hört till en gård eller en by. För­ modligen har bebyggelsen legat på höjden ovan dalgången med Larvaån. Människorna här var självförsörjande och levde i huvudsak av åker­ bruk och boskap~kötsel. På åkrarna odlades vete, korn och havre. Akrarna var inhägnade till skydd mot de fritt sttövande betesdjuren. När någon av invånarna dog begtavde man dem på det närbelägna gtavfåltet. De döda brändes på bål och de brända benen samt askan gtavsa ttes ofta med någon gravgåva. Dräktspännen, knivar, nycklar eller kammar är några exempel på var­ dagliga ting som följde de döda i gravarna. Mäktigare människor hade mer dyrbara ägo­ delar. I deras gravar, som ofta var stön-e än andras, kan man finna dyrbara saker som smycken, vapen och kanske även importerade saker. är mellan 1000 och 1300 år gammalt, alltså från den yngrejärnåldern (ca 500-1050 e.Kr). Cou• at th1s t une ltJt" ttUI.cA •ma/kr tMtt t~y orw today ond y~hkd Jeu nu/Jt. A Ut.'tntulla «ntury cow can fl(.ng/1 odtr t1 ntm Dor(ge}torl, das wrmutl•ch httr ou[dtn Hohtn oberholb n. Kom, Ho.fer und ~uen. 81'01 ouJ Wtiun l~~~(IIIP\rt war )«)och eine V..Jtkatem bi~ u-..:it l-lut 19. Jo lir fw ,Jderl. AuR dem ~irerck u.·urde brol. GrUlu mul 8 •tr hergcstcllt. :-~ ! 00$$KALA 70001(r IOOO(Ki Q l=ru·· ~ s-.rr,.., l .,.~ e-o-~ : rw ci