Vårda Väl Riksantikvarieämbetet Pigment Ultramarinblått Den finaste blåa kända färgen, erhölls från den dyrbara halvädelstenen lapis lazuli (lazurite), en dyr mineral. Mineralet lazurite är en komplex natrium-kalcium-aluminiumsilikat-sulfat. Lapis lazuli har brutits under århundraden från en plats som fortfarande är i bruk idag i berget/ dalen Kokcha, Afghanistan. Först bryts 6000 år sedan var berget transporterades till Egypten och senare till Europa där det användes i smycken och färg pigment. Européerna kallade det dyra pulveriserade pigmentet ultramarin, som bok­ stavligen betyder över havet. I bland har det jämnförts med guld. Efter det 1800-talet, har ultramarin tillverkats på konstgjord väg Ultramarinblått är ett historiskt pigment och som har hittats i egyptiska gravmålningar. Raphael, Leonardo da Vinci och Michelangelo Buonarotti använde pigmentet. I svenskt måleri har den förekommit ända sedan medeltiden, på grund av priset har den aldrig varit vanlig. Syntetisk ultra­ marin producerades vid början av det nittonde århundradet. Namn på Ultramarin: Synonyma namn: Naturliga variation: lazurite, Ultramarin (echt), Outremer (Lapis), blu Oltremare (genuino) artificiella olika: Franska ultramarin Namnet "Ultramarin" kommer från latin ultra = längre och sto = hav. Naturlig och artificiell Komplex svavelinnehållande natriumaluminiumsilikat Na8-10Al6Si6O24S2-4 Isometrisk - Hextetrahedral (at mineralogi Database) 1,5 Ord ursprung: Ursprung: Kemiskt namn: Formeln: Kristall system: Brytningsindex: Hur Ultramarin görs: Ursprung: naturlig och artificiell Naturliga variation av pigment Lapis lazuli är en komplex stenblandning innehållande mineralet Lazurite Naturliga ultramarin är renad från marken lapislazuli genom att blanda den med vax och knådning i ett utspätt lutbad. De lysande blå lazuritekristallerna tvättas ut och samlas in. Konstgjord ultramarin, även känd som fransk ultramarin gjordes genom upphettning, i en sluten lerugn, med en finmald blandning av lera, soda, kol eller trä, träkol, kiseldioxid och svavel. Blandning­ en hålls vid röd värme under en timme och får sedan svalna Den tvättas sedan för avlägsnande av överskott av natriumsulfat, torkas och males tills den lämpliga graden av finhet erhålls. Artificiell mångfald av pigment 1900-århundradets recept Naturliga ultramarin ”Separera de blå delarna och minska dem, stöt dem på en bit porfyr till ett fint pulver, som bestänks med linolja, sedan gör en pasta med lika delar av gult vax, tallkåda och kolofonium, säg, 8 oz. av varje, och lägg till denna pasta 1/2 oz. av linfröolja, 2 oz. av olja terpentin, och så mycket mera kitt. Därefter ta 4 delar av denna blandning och 1 av lapislazuli, mald med olja på en bit av porfyr, blanda hela varm, och lämnar det att smälta under en månad, knåda blandningen grundligt i varmt vatten, tills den blå delen separeras från den, och efter av några dagar dekanteras vätskan. Detta ultramarin är ytterst vacker.” Syntetisk ultramarin Svavel, 2 delar, torrt karbonat läsk, 1 del. Lägg dem i en Hessian degel, täck för, och tillför värme tills vikten säkringarna, strö in i det gradvis i en blandning av silikat av soda och aluminat läsk (den första innehåller 72 delar av kiseldioxid, den andra, 70 delar alu­ miniumoxid ), slutligen, kalcinera under 1 timme och tvätta i rent vatten. Användning och hantering: Beständighet: Ljusäkta: utmärkt. Nedbrytningsprocesser: blir snabbt missfärgad genom inverkan av svaga syror, vilka angriper det och bildar vätesulfid. Missfärgats av alun och vinä­ ger, som ofta användes i tempera. Det kan bilda en vit beläggning / blanchering på ytan som ett resultat av hygroskopisk påverkan. Den så kallade ”ultrama­ rin sjukdom” sägs vara resultatet av nedbrytning av lacken i oljemålningar. Toxicitet: Pigmentet anses vara icke-toxisk, men försiktig­ het bör alltid iakttagas vid hantering av torrt pulver/ pigmentet för att inte andas in damm. MSDS: Kremer Litteratur Tekniska anvisningar Byggnadsmåleri: Statens Fastighetsverk Färgskalor hos traditionella pigment för utvändig måning; Karin Fridell Anter, Åke Svedmyr Så målade man; Karin Fridell Anter, Henrik Wannfors Byggnadsmåleri med traditionella färgtyper; Riksantikvarieämbetet Linoljefärg utomhus; Peter Baeling, Hans Claesson, Jan Ekstedt, Birgitta von Haslingen, Sven Olof Hjort, Mats Johansson, Henrik Kjellberg, Börje Larsson, Knut Åkesson. Pigment Compendium, A dictonary an optical Microscopy of historical pigments; Nicholas Eastaugh, Valentine Walsh, Tracey Chaplin, Ruth Siddall. Pigments through ages; http://www.webexhibits.org/pigments/ (Läst 2013-03-18) Wibo färg AB: http://www.wibofarg.se/meny-index.htm (Läst 2013-03-18) Färgbrytningsnyckel Färgbrytningsnyckel för linoljefärgsprovsamlingen 1990 avser färdiga basfärgeri styckbar konsistens, d.v.s. viskositet 11 enligt I:C:I: Rotothinner, blandade enligt följande system. NCS - Natural Colour System © är ett logiskt färgbeteckningssystem som bygger på hur människan uppfattar färg. NCS beskriver färgen på alla ytmaterial. Med numeriska färgkoder, med så kallade NCS-beteckningar kan ytfärg beskrivas exakt, för mer information om NCS se http://www.ncscolour.com/sv/ncs/ ® Ultramarinblått nr 88 Raä-kod 1A 2A 3A 4A 5A 6A 7A 1B 3B 6B 1C 2C 4C 5C 7C 1D 4D Färgbrytningsnyckel Basfärg Vit 100 % 85 % 15 % 70 % 30 % 55 % 45 % 40 % 60 % 25 % 75 % 10 % 90 % 97,56% 68,29% 24,39% 95,24 % 80,95 % 52,38 % 38,09 % 9,52 % 93,03 % 51,16 % NCS-kod exakt Svart 6232-R68B 3953-R72B 3156-R76B 2655-R77B 2250-R78B 1844-R79B 1431-R80B 2,44 % 2,44 % 2,44 % 4,76 % 4,76 % 4,76 % 4,76 % 4,76 % 6,97 % 6,97 % 7121-R69B 3946-R78B 2832-R81B 7615-R69B 5535-R76B 4437-R80B 3833-R81B 3116-R84B 7912-R70B 4532-R81B 6030-R70B 4050-R70B 3060-R80B 3050-R80B 2050-R80B 2040-R80B 1030-R80B 7020-R70B 4050-R80B 3030-R80B 8010-R70B 6030-R80B 4040-R80B 4030-R80B 3020-R90B 8010-R70B 4040-R80B NCS-kod 29,27 % 73,17 % 14,28 % 42,85 % 57,14 % 85,71 % 41,86 %