Vårda väl Riksantikvarieämbetet november 2014 Identifiering av plast i museisamlingar Plastmaterial är en del av vårt moderna kulturarv, som i våra museer finns representerade i många olika slags samlingar. För att kunna ge bäst förutsättningar för bevarande är det viktigt att veta vilka plaster som ingår i samlingen. Detta blad innehåller råd om hur identifiering av olika plasttyper kan utföras och riktar sig till personal på museer som i sina samlingar har plastföremål eller föremål där plast ingår. Bladet behandlar i första hand föremål och material i konst- och kulturhistoriska samlingar. M ed plastmaterial menas material där polymerer samt tillsatser ingår. En polymer är en makromolekyl som är uppbyggd av ett stort antal identiska molekyldelar (mono­ merer) som bundits ihop i en kedjestruktur och de kan antingen förekomma naturligt eller vara syntetiska. Utöver plastmaterial i hela eller delar av föremål finns plast även som färg, ytbehandling, fibrer och limmer, och förekommer såväl inom kulturhistoriska, teknikoch industrihistoriska samlingar som inom design-, konst- och konsthantverksamlingar. Naturligt gummimaterial brukar räknas till detta område. De första plasterna började produceras under 1800-talet och var halvsyntetiska, det vill säga de framställdes genom kemiska processer med natur­ liga polymerer som cellulosa eller gummi som grundmaterial. Den första helsyntetiska plasten, en fenolformaldehyd (bakelit), patenterades 1907. Idag finns det hundratals olika sorters plaster med olika egenskaper och bevarandeförutsättningar. Plasterna brukar delas in i termoplaster och härdplaster. En termoplast kan smälta vid uppvärmning, vilket inte en härdplast gör. Ytterligare en kategori är elastomerer (gummimaterial), det vill säga ett material som kan återta sin ursprungliga form efter att det sträckts ut. Inom elastomerer är grundmaterialet antingen utvunnet naturligt ur gummiträdet eller producerat syntetiskt. Plaster benämns vanligen utifrån den monomer som polymeren är uppbyggd Docka av celloluid från Schildkrot, 1930-tal. L M Ericsson-telefon i bakelit, 1930-tal. Vissa plasttyper var ursprungligen bara möjliga att producera i en mörk färgskala, till exempel bakelit (fenolformaldehyd). Foto: Thea Winther, Riksantikvarieämbetet. 1 Kunskap om objektet Insamlande av fakta Beskrivning av objektet Utseende, form, design, färg, funktion, datering, skador Teknik- och materialegenskaper Citruspress i polypropen. Design Carl Arne Breger, 1967. Foto: Thea Winther, Riksantikvarieämbetet. Tecken på hur den är producerad, bearbetning av, till exempel plast producerad från eten ­ kallas antingen polyeten eller etenplast. I många fall används också en förkortning; för polyeten blir det PE. Därutöver finns plaster där varunamn kommit att fungera som trivialnamn, till exempel plexiglas, som på svenska är polymetylmetakrylat (vilket förkortas PMMA). Det är viktigt att ha plastföremålen under uppsikt och besiktiga dem med jämna mellanrum. Det kan vara bra att generellt anse plastmaterialen i samlingen som känsliga material, som bör förvaras mörkt, svalt och med stabil luftfuktighet. Se Vårda Väl-blad Hantering och förebyggande åtgärder för plast i museisamlingar. I museisamlingar finns många olika slags plaster representerade. Olika plaster reagerar på olika sätt på miljön de visas och förvaras i, vilket innebär att de kräver olika hänsyn. Det är därför viktigt att inte betrakta plastmaterial som en homogen grupp, utan att i möjligaste mån försöka identifiera vilka plaster som finns i en samling. Även inför aktiva konserveringsåtgärder, som till exempel rengöring, är det viktigt att veta vilken plast det rör sig om. Identifiering av plast Troliga plaster Planering av möjliga tester, utför analys Svar eller planera ytterligare undersökning RESULTAT Fig 1. Modell över identifieringsprocessen. Att skilja plaster åt med enkla icke-förstörande metoder kräver en del övning och erfarenhet men det är ofta möjligt att ringa in vilken den ­ troliga plasten är. I Figur 1 visas en möjlig modell över identifie- ringsprocessen med ett antal aspekter att beakta. Det är dock viktigt att komma ihåg att för mer definitiva resultat kan en mer avancerad metod behöva användas. En digital funktion, som fungerar som ett klickbart flödesschema för identifiering, finns på Museum of Design in Plastics hemsida, http:// www.modip.ac.uk/resources/toolkit/route-map/Q1. Det är av särskild vikt att identifiera de fyra så kallade problemplasterna, cellulosanitrat (CN), cellulosaacetat (CA), mjukgjord polyvinylklorid ( ­ p-PVC, p står för plasticised) och skummad polyuretan (PUR), framförallt av estertyp. De har hittills uppvisat mest skador. 2 Tabell 1. Exempel på plasttyper, vanliga produkter och när de började användas. Från Nord, A. G. m.fl. 2008 Kategori Plast Började användas år Exempel på vanliga produkter Termoplast Polyeten, PE 1942 Termoplast Polypropen, PP 1956 Termoplast Polystyren, PS ca 1930 Termoplast Polyvinylklorid, PVC 1935 HDPE (High Density) är hårdare och starkare än LDPE (Low Density). Förpackningar, folie, påsar, flaskor, engångsbestick, bägare, rör, elkablar, askar, hinkar, lock, enklare hushållsartiklar, kabelisoleringar, plastdunkar, bensindunkar, behållare m.m. Samma som PE samt kontorsdetaljer, bildetaljer, VVS-utrustning, knappar, borstar, rattar, resväskor, verktygslådor etc. Hushållsartiklar, engångsglas, förpackningar, bägare, leksaker, etuier, förvaringslådor, skedar, engångsbestick, verktygsskaft. Styv/hård PVC: rör, profiler, konstruktioner, dörrkarmar. Mjukgjord PVC: elkablar, golvmattor, leksaker (till exempel Barbiedockor), vävplast, fibrer, skivor, slangar, engångshandskar, konstläder till skor och skärp, hård och mjuk »cellplast« till skor och leksaker, förpackningar m.m. Termoplast Polyamid, PA 1939 Textilfibrer (till exempel nylon, perlon, celon), blixtlås, kugghjul, hushållsartiklar, borstar, verktygsskaft, dörrhandtag, maskinkåpor, Kevlar (aromatisk polyamid) till skottsäkra västar, elkontakter. Termoplast Termoplastisk polyester ca 1950 Polyetylentereftalat (PET) till återvinningsbara flaskor och textilfibrer (terylen, dacron, trevira); kugghjul, kåpor, bobiner, elkontakter, hushållsmaskiner m.m. Termoplast Teflon m.fl. varianter, PTFE ca 1950 Beläggning i stekpannor/kastruller, kablar, mot korrosion i kemisk industri, lager, filter, gängtätningstape, elartiklar, diverse ytbeläggningar. Termoplast Polykarbonat, PC 1967 Termoplast Akrylater ca 1940 Termoplast Akrylnitrilbutadien- 1948 styren, ABS Fönster, kraftig belysningsarmatur, skyltar, duschkabiner, kåpor, flaskor, tallrikar, finare hushållsartiklar, optiska linser, skyddsglas, växthusglas, reläer, hårtorkar m.m. »Plexiglas« (PMMA), fönster, belysningsarmataur, skyltar, kameralinser, billyktor, fiberoptik, tvättställ, limmer, lacker, färg m.m. Instrumentkåpor, telefoner, skivor, VVS-rör, leksaker, möbler, dammsugarmunstycken, karosser, båtskrov m.m. Elkontakter, rör för höga temperaturer och kemikalier, kaffekokare, diskmaskiner m.m. Kugghjul, pumphjul, bensinpumpar, handtag, fläktar, finmekaniska detaljer, glidlager. Styrenbaserad plast. Hushållsartiklar, kylskåp, koppar, brickor m.m. Svart eller brun bakelit: telefoner, WC-sitsar. Höljen till radioapparater, handtag, rattar, vred, laminat, knappar, strömbrytare, el-detaljer, lager, finare askar, rullar m.m. Termoplast Polysulfon, PSU 1960-talet Termoplast Acetalplast (POM) ca 1960 Termoplast Styrenakrylnitrilsam- 1940-talet polymer, SAN Härdplast Fenolformaldehyd, PF 1909 Härdplast Ureaformaldehyd, UF 1926 Strömbrytare, lamphållare, laminat, handtag, knappar, rattar, flasklock, kapsyler, burkar, köksartiklar, WC-sitsar. (även kallat Karbamidplast). Härdplast Melamin, MF ca 1940 Härdplast Polyester (UP-typ) 1950 Finare hushållsartiklar (skålar, muggar, skedar etc); laminat, elartiklar, instrumentkåpor, höljen, konstföremål, handtag, rattar. Båtskrov (ofta glasfiberarmerat), bildetaljer, vattentankar, skidor, störthjälmar, rör, möbler, armatur, master, skulptur m.m. Härdplast Epoxiplaster, EP 1947 Limmer, lacker, konstharts, laminat, ytbeläggningar, elektriska komponenter. Elaster Elaster Elaster Elaster BUNA (konstgummi) Neopren Hypalon Silikongummi ca 1915 ca 1950 1950-talet ca 1950 Bildäck, packningar. Slangar, packningar. Bildäck, slangar. Packningar, tätningar, elartiklar, smycken. 3 Plasttyp Plast Började användas år Exempel på vanliga produkter Elast/elastomer Polyuretan, PUR ca 1950 Elaster Termoplastiska elaster, TPE 1960-talet »Skumplast« ca 1950 Halvsyntetiska Cellulosanitrat, CN 1860-talet Halvsyntetiska Cellulosaacetat, CA 1890-talet Halvsyntetiska Cellulosabutyrat, CB ca 1900 Textilfibrer (Lycra, Spandex); »elastiska« textilier (baddräkter, stödstrumpor, underkläder, elastiska bindor o.d.); skosulor, kåpor, möbler, bilinredningar, madrasser, mattor, drivremmar, instrumentbrädor i bilar, sportartiklar, stoppningar, andra tillämpningar där en skumplast behövs. Oerhört många olika former existerar, från mjuka elaster till styva produkter. Sampolymerer mellan till exempel styren och butadien- eller butylgummi. Används till skor, bildetaljer, sportartiklar m.m. Många olika polymerer används. Polymeren, ofta PUR, »skummas« med hjälp av någon gas. Används till madrasser, stoppningar, leksaksdjur, förpackningar. Textilfibrer (första »konstsilket«), hårprydnader, hattnålar, spännen, etuier, borstar, knappar, kammar, toalettartiklar (för att imitera sköldpadd), glasögonskalmar; fotografisk film, dockor (celluloid), skaft till bestick, juldekorationer. Konstsilke (»rayon«, »acetatsilke« m.fl.); »cellofan«, fotonegativfilm (»safety film«), hushållsartiklar, glasögon, leksaker, askar, bägare, toalettartiklar, servettringar. Som ovan; även verktygsskaft, skyltar, pianotangenter. Cellulosa behandlad med zinkklorid. Användes till resväskor, askar, mösskärmar. Halvsyntetiska »Vulkanfiber« ca 1900 Halvsyntetiska »Ebonit« ca 1850-tal Naturgummi (rågummi) med hög svavelhalt: används som hårdgummi, ofta efter tillsats av svart kimrök. Även kallat vulkanit. Halvsyntetiska »Skumgummi« ca 1950 Naturgummi behandlad med gas. Jfr skumplast ovan. Galalit (m.fl. namn): knappar, ringar, enklare smycken, skohorn, knivskaft, muggar, korgar och hårprydnader. Halvsyntetiska Kaseinplaster (CF) ca 1900 Ledtrådar i historisk information Vid identifiering av plaster kan man vara hjälpt av att lära sig en del om plasternas historik och vilka slags föremål som producerats av en viss ­ plasttyp. Genom att känna till när olika plaster började tillverkas och jämföra med föremålets produktionsdatum kan plaster som kommit i produktion först senare uteslutas, till exempel kan polyetylentereftalat (PET) uteslutas för något som producerats på 1930-talet. Tabell 1 visar när olika plasttyper började användas. Viktigt att komma ihåg är att vissa plaster kan ha syntetiserats långt tidigare än de började tillverkas i större skala. En identifiering börjar med att information om föremålet och föremålets historia samlas in. Information som tillverkare, konstnär, tillgänglig datering, om det är enkla engångsartiklar eller mera dyrbara föremål, objektmärkning som patentnummer och/eller registreringsmärke, samt vilken stil föremålet har, är exempel på sådant som bidrar till att ringa in vilken plast det rör sig om. Att notera vilken slags design och vad för funktion f ­ öremålet fyller kan ge en fingervisning om datering och Exempel på märkning med angiven plasttyp på toalettrulleshållare från Gustavsberg, 1960-tal. Foto: Thea Winther, Riksantikvarieämbetet. hjälpa till vid identifiering. När det gäller märkning är det viktigt att komma ihåg att samma plast kan ha olika trivialnamn/varunamn i olika handelsområden, till exempel polymetylmetakrylat (PMMA), som ibland kallas plexiglas på svenska (även akrylplast), kallas på engelska Perspex eller Lucite. För sex av de vanligaste plasterna finns sedan 1990 ofta återvinningssymboler som anger vilken plast det är. 4 Identifiering genom färgskala och utseende Att notera utseende och beskriva plasten kan vara till hjälp vid identifiering, då vissa utseenden förknippas med vissa plasttyper. Det kan röra sig om färgskala, hur ytan ser ut, om plasten är transparent eller ej eller vilken form plasten har. I tabell 2 listas några kännetecken som kan användas för att ge en fingervisning om vilken plast det rör sig om. Bara vissa plasttyper kan uppvisa transparens. Här är en transparent ask av polystyren. Foto: Thea Winther, Riksantikvarieämbetet. Skulptur i polyesterharts. Expansion controlée rose, av César, 1968. Moderna Museet. Foto: © Moderna Museet. Tabell 2. Några kännetecken som ger vägledning om möjlig plasttyp Utseende Möjlig plasttyp Mörk färgskala Bakelit (fenolformaldehyd, formpressad), bois durci, guttaperka, shellack och vulkanit. Senare (från 1928) utvecklades en metod att producera mer klara och ljusa färger av fenolformaldehyd (formgjuten, ex. produktnamn Catalin). Elfenbens-, bärnstens- pärlemors- eller sköldpaddsimitation Yta som påminner om apelsinskal/äggskal Marmorering Gulaktig yta på svart Små fibrer eller träpartiklar syns i en mörk färgskala Transparens Transparens möjlig i filmform Ser svartaktig ut i kanten om den hålls upp i en viss vinkel Ser blåaktig ut i kanten om den hålls upp i en viss vinkel Hög glans Kan vara av cellulosanitrat, cellulosaacetat eller kaseinformaldehyd. Indikerar ureaformaldehyd (karbamid) eller melaminformaldehyd (melamin). Var vanligt för föremål av tioureaformaldehyd. Indikerar svavelinnehållande produkter som ebonit (hårdgummi). Har använts som fyllnadsmaterial för fenolformaldehyd. Möjligt för polystyren (PS), polymetylmetakrylat (PMMA), cellulosanitrat (CN), cellulosaacetat (CA), polykarbonat (PC), polyetylentereftalat (PET), omättad polyester (UP) och epoxider. Polyvinylklorid (PVC), cellulosaacetat, cellulosanitrat, polyolefiner (polyeten (PE) och polypropen (PP)). Transparent PVC i skivmaterial. PMMA och cellulosaacetat i skivmaterial. Framförallt möjligt för PMMA, PS och kaseinformaldehyd. 5 Skadebild Även specifika skadebilder kan ge en indikation om vilken eller vilka plaster som är troliga. Bilder på och termer för skador finns i EU-projektet Preservation Of Plastic ARTefact in museum collections POPART:s Damage atlas, http://popart-highlights. mnhn.fr/wp-content/uploads/3_Collection_survey/5_Damage_atlas/Damage_atlas.pdf och i boken Conservation of plastics: materials science, degradation and preservation av, se Litteratur och länkar. Ovan t. v.: Vit utfällning från ett föremål av cellulosaacetat. Ovan t. h.: Kryddströare av cellulosaacetat. T. h.: Ett nätverk av småsprickor som ger ett sockerartat intryck är typiskt för nedbruten cellulosanitrat. Foto: Thea Winther, Riksantikvarieämbetet. Tabell 3. Några skador som ger vägledning om möjlig plasttyp Skadebild förknippat med plasttyp Deformation Klibbighet En vit eller grå utfällning på ytan Ett nätverk av småsprickor som ger ett nästan sockerartat intryck Nätverk av småsprickor i ytan Småsprickor i materialet Vittrande Kan indikera förlust av mjukgörare och ses hos PVC, cellulosanitrat och cellulosaacetat. Det kan även uppkomma om ett föremål utsatts för lösningsmedel eller vara resultat av för hög värme om det rör sig om en termoplast. Är ett tecken på nedbrytning och kan förekomma vid nedbrytning av cellulosanitrat, cellulosaacetat, PVC och polyuretan (PUR). Förekommer främst för cellulosanitrat, cellulosaacetat och mjukgjord PVC. Typiskt för nedbruten cellulosanitrat. Kan förekomma på kaseinformaldehyd, gutta percha, gummi och latex. Kan ses hos PMMA och polystyren. Nedbruten skummad polyuretan, gummimaterial och cellulosanitrat. 6 Känsel, hörsel och lukt Känsel och hörsel kan i vissa fall vara användbart, se tabell 4 nedan. Även vilken flexibilitet materialet har kan indikera vilken plasttyp det rör sig om men det är viktigt att ha i åtanke att flexibiliteten är ålders­ beroende. Polystyren ger ett karaktäristiskt metalliskt ljud ifrån sig vid försiktigt knackande med en nagel. Vissa lukter kan ge en indikation på vilken plast det rör sig om, men plastföremål av dessa plasttyper behöver långt ifrån alltid lukta något. Tabell 4. Flexibilitet, känsla och lukt som kan ge vägledning i vilken plasttyp det rör sig om Egenskap Möjlig plasttyp Flexibla Ofta polyeten, polypropen, mjukgjord PVC, gummi (syntetiskt eller naturligt), polyuretan. Alltid hårda ABS, bois durci, fenolformaldehyd och vulkanit. Fet vaxartad känsla Möjlig lukt Polyeten eller polypropen, polytetrafloureten (PTFE). Indikerar Fenol Fenolformaldehyd Svavel Vulkanit Kamfer Cellulosanitrat Vinäger Cellulosaacetat ”Plastigt” (ibland kallat nybilslukt) PVC Exempel på samling med referensplaster. Ur referenssamling från 1950-talet. Foto: Thea Winther, Riksantikvarieämbetet. Kemiska och fysikaliska tester för plastidentifiering Det finns tester som kan utföras där det är möjligt att ta en viss provmängd eller då det är acceptabelt med test som i viss utsträckning är förstörande. Dessa bör bara användas vid tillfällen då det efter noga övervägande bedömts som nödvändigt och det är tydligt vad man vill ha svar på och varför. Testerna ska endast utföras av utbildade och erfarna yrkesutövare med erfarenhet av laborativt arbete såsom en konservator eller kemist. Tester kan utgå ifrån reaktion på värme, lösningsmedel och densitet. Det är viktigt att förhålla sig kritisk till resultaten då fyllmedel, pigment eller andra tillsatser kan påverka. Testerna bör också göras på känt material (referensmaterial) men kan trots det ge svårtolkat resultat även för erfarna experter. Det är viktigt att komma ihåg att åldrande och nedbrytning kan påverka resultatet och att de fungerar främst för homogena ofärgade material utan fyllmedel. Ett exempel på test är ett så kallat bränntest, där ett prov förbränns. Genom att iaktta hur lågan beter sig, vad för slags lukt som avges och vilken syrlighet det ger, ges information om vilken plast det kan vara. Om materialet smälter när en uppvärmd nål nuddar ytan visar det om det är en termoplast. Det finns även test som utgår från ett materials densitet, men de har ofta begränsad användning då materialen kan innehålla håligheter. Exempelvis är de enda plaster som flyter i vatten polypropen. För en sammanställning av denna typ av tester se Braun, 1999, och Shashoua, 2008. Det finns några enkla metoder som ger mer tillförlitliga resultat och som bara är förstörande i liten utsträckning. Det är dock viktigt att läsa de instruktioner som finns i Rémillard, 2007: http:// www.ccq.gouv.qc.ca/fileadmin/images/img_centreress/microtest_ang.pdf. Framförallt är det ett så kallat Beilstein-test i liten skala, vilket indikerar klor, och ett difenylamintest, som indikerar nitrat, 7 Tidningar inslagna i PVC. Konstverk av Christo, Wrapped Look Magazine, 1965. Moderna Museet. Foto: © Moderna Museet. Skulptur med formpressad polykarbonat. Fragment, bärverk, av Lars Englund, 1973. Moderna Museet. Foto: © Moderna Museet. som är användbara. Beilstein-testet innebär att en tunn koppartråd värms upp i en låga och därefter hålls mot plasten varefter koppartråden förs tillbaka in i lågan. Om en grön flamma kan ses påvisas klor (det kan då röra sig om PVC, men det kan också vara till exempel klorerad PE eller klorerat gummi). Även difenylamintestet kan användas i liten skala, då det har stor känslighet och tillförlitlighet. Difenylamin är vådligt och bör hanteras varsamt. Föremålet skrapas lätt (behövs ytterst lätt tryck) mot ett frostat objektsglas och därefter tillsätts en droppe difenylamin på objektsglaset. Om skrapet färgas mörkt blålila indikerar detta nitrat. Skummad polyuretan av etertyp kan skiljas från skummad polyuretan av estertyp genom att man lägger en liten bit i 10-procentig natriumhydroxid. Om det sönderdelas är det polyuretan av estertyp. Om mera avancerade metoder krävs för att bestämma vilken plast det rör sig om är FTIR (Fourier Transform InfraRed spectroscopy), NIR ­ (Near InfraRed spectroscopy) och py-GC-MS (pyrolys-Gas Chromatography-Mass Spectrometry) användbara. FTIR och NIR kan göras utan prov om rätt instrumentering och referensmaterial finns. Till py-GC/MS behövs ytterst lite prov. Sammanfattning Plastmaterialen i museisamlingar är ett kulturarv som speglar människans omfattande användning av plast i konst och samhälle. Nedbrytningen för vissa av dessa plastmaterial har visat sig gå relativt snabbt. Det finns skäl till att inte tala om plast som en homogen grupp; olika plastsorter och plastfamiljer innebär att olika hänsyn bör tas vad gäller behandling, förvaring och utställning. Det kan vara svårt att exakt identifiera vilken slags plast det rör sig om, men med historisk kunskap och kunskap om de materialmässiga egenskaperna är det möjligt att ringa in troliga kandidater. Kunskap om vilken/­ vilka plast/plaster som ingår i föremålet och samlingen är en förutsättning för väl underbyggda beslutsunderlag för förebyggande åtgärder, utställningsförhållanden samt aktiva konserveringsåtgärder. 8 Litteratur och länkar CCI Notes on modern materials. Canadien Conservation Institute. http://www.cci-icc.gc.ca/publications/notes/index-eng.aspx (2014-05-12). Braun, D. 1999. Simple Methods for Identification of Plastics. Hanser, Munich. Lindblad, T. 2008. Bruksföremål av plast: ­ materialen, formgivarna, fabrikerna. Bokförlaget Signum, Lund. Nord, A. G., Tronner, K., Lampel, K., Björling Olausson, K. Jonsson, Franzon, M., HalldénTengnér, C., Mattsson, E. & Johansson, M. Morgondagens kulturobjekt – projekt för bevarande ­ av plastföremål. 2008. Riksantikvarieämbetet, Stockholm. Preservation of plastic artefacts in museum collections (POPArt). 2012. B. Lavédrine, A. Fournier and G.  Martin (red.). Comité Des Travaux Historiques Et Scientifiques (CTHS), Paris. Rapport från Samlingforum 2012 med användbar litteratur och tipssida http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/318/Rapp%202013_1. pdf?sequence=5 (2014-05-12). Rémillard, F. 2007. Identification of plastics and elastomers – miniaturized tests. http://www.ccq.gouv. qc.ca/fileadmin/images/img_centre-ress/microtest_ang.pdf (2014-05-12). Shashoua, Y. R. 2008. Conservation of plastics: materials science, degradation and preservation. ­ Butterworth-Heinemann, Amsterdam. Waentig, F. 2013. “This is chemistry of the 60s”. In: Technology and conservation of modern materials in design, Future talks 011. T. Bechthold (red.). Die Neue Sammlung, München. Länkar (2014-10-06) Preservation of Plastic Artefacts Highlights: http://popart-highlights.mnhn.fr/ ICOM-CC working group Modern Materials and Contemporary Art: http://www.icom-cc.org/32/working-groups/modern-materials-and-contemporary-art-/ The Plastics Historical Society: http://www.plastiquarian.com/ Museum of Design in Plastics: http://www.modip.ac.uk/ Kulturvårdsforum: http://www.kulturvardsforum.se/group/modernamaterial-modern-och-samtida-konst FUTURE TALKS 013. Technology and Conser- Återkommande konferens: vation of Modern Materials in Design Die Neue Sammlung, Pinakothek der Moderne, Munich, Germany. Konferens om plastkonservering med post-print. Detta blad ingår i en serie för råd om vård och förvaltning av kulturarvet. Artikeln är licensierad med CC BY där inget annat anges. www.creativecommons.se/om-cc/licenserna/ RIksantikvarieämbetet Box 1114, 621 22 Visby Tel: 08-5191 8000. Fax 08-66 07 284 E-post: vardaval@raa.se www.raa.se 9 Publicerat november 2014